Text: Serge Van Heertum - Pictures: Serge Van Heertum, Danny Carels, Laurent Cuvelier, Marc Arys & Yves Duwelz  © sbap 2013

2013 is coming to an end for the voluntary workers of the Brussels Air Museum, who had chosen the date of December 21 to present officially their four restoration works completed during 2013.

This homey meeting was held in presence of some Belgian aviation notables such as "Bobby" Laumans, "Dédé" Hauet or Mister Tips amongst a prestigious collection of airplanes. This was also the occasion to gather some volunteers from the early times and it was, certainly for me not without emotions, to be reunited with friends, enthusiasts of the screwdriver and other shifting spanners, which brought back many memories of our younger years.

With his nuanced speech, Vincent Jacobs opened this celebration, emphasizing the accomplishments during many years of labour, sometimes in harsh conditions. Were presented like this: the De Havilland DH.89 "Dragon Rapide" in its original after war colours of the Lancashire Aviation Corporation; the fabulous De Havilland DH.98 "Mosquito" NF.30 in Belgian Air Force colours; a Fiesler FI.156 "Storch", real veteran of the Luftwaffe, used inter alia on the Eastern battlefront and of course the magnificent Tipsy Belfair, adroitness of Belgian aviation in the 30's.

These four superbly preserved airplanes may be the rightful pride of the volunteers who accomplished an outstanding job. To be accurate, the "Mosquito" still needs a little lifting around the engines and the "Storch" lacks some little pieces, but all this will be taken care of in a couple of days.

This gathering between veterans and passionate was also the occasion for some volunteers to bring to an end their collaboration with the Brussels Museum. The reason for this discontentment is, inter alia, due to the bureaucratic inertia witch became a state administration, the lack of support during various projects, the feeling being left aside, etc... It has to be noticed that little has changed since the 70-80's, when we already had to fight ourselves a way through to achieve some results. What can goodwill and passion mean against an administration wall? Not much, alas!

It also has to be noticed that the Belgian aeronautical spirit (besides for passionate) is not comparable to the spirit of our over-Channel neighbours, the British and their immeasurable respect of history, what this may be.

But be reassured, these volunteers will not give up and new adventures are already awaiting somewhere... but this will be presented on another of our pages next year. But be reassured, these volunteers will not give up and new adventures are already awaiting somewhere... but this will be presented on another of our pages next year.
In conclusions, lets tend this homage to this handful passionate who accomplished an incredible job bringing back alive the past and present us these four magnificent machines of aviation history. Well done!

 

L’année 2013 touche à sa fin pour les bénévoles du Musée de l’Air de Bruxelles qui avaient choisi la date du 21 décembre pour présenter officiellement les quatre restaurations qui furent abouties cette année.

C’est en présence de quelques personnalités de l’aviation belge, comme "Bobby" Laumans, "Dédé" Hauet ou encore Monsieur Tips, que fut tenue une réunion très conviviale au sein de cette prestigieuse collection. Ce fut également l’occasion de rassembler quelques bénévoles de la première heure et ce fut pour moi, une certaine émotion de retrouver quelques amis, aficionados du tournevis et autre clé anglaise, faisant ressurgir beaucoup de souvenir de nos jeunes années.

Ce fut l’occasion pour Vincent Jacobs d’ouvrir la fête par un speech en demi-teinte, soulignant l’aboutissement d’années de travail, parfois dans des conditions pénibles. C’est ainsi que furent présentés aux invités le De Havilland DH.89 "Dragon rapide" portant ses couleurs d’origine lorsqu’il vola après-guerre pour la Lancashire Aviation Corporation, le fabuleux De Havilland DH.98 "Mosquito" NF.30 portant les marquages de la Force Aérienne Belge, le Fieseler Fi .156 "Storch" véritable vétéran de la Luftwaffe qui fut entre autres utilisé sur le front de l’Est et enfin le magnifique Tipsy Belfair, savoir-faire de l’aviation belge dans les années 30. Ces quatre avions magnifiquement remis à neuf peuvent être la légitime fierté des bénévoles qui ont accompli un travail remarquable. Pour être tout à fait exact, le "Mosquito" doit encore avoir un petit lifting au niveau des moteurs et le "Storch" doit encore recevoir quelques pièces, mais ceci est l’affaire de quelques jours.

Cette rencontre entre vétérans et passionnés, fut également l’occasion pour certains bénévoles de marquer la fin de leur collaboration avec le Musée de Bruxelles. La cause de ce mécontentement est dû entre autres à l’inertie bureaucratique de ce qui est devenu une administration d’état, le manque de soutien chronique dans divers projets, la sensation d’être des laissés-pour-compte etc… Force est de constater que peu de choses ont changé depuis les années 70-80 lorsqu’il fallait déjà littéralement se battre pour arriver à un résultat. Que peut faire la bonne volonté et la passion face au mur de l’administration ? Pas grand-chose hélas…

Force est de constater que l’esprit aéronautique belge (mis à part pour des passionnés) n’est en rien comparable avec l’esprit qui anime nos voisins d’outre-manche, les Britanniques et leur respect incommensurable de l’histoire quelle qu’elle soit.

Mais que l’on se rassure, les bénévoles en question, ne baisserons pas les bras pour autant car de nouvelles aventures les attendent ailleurs… mais ceci est une autre page que nous développerons l’année prochaine.Pour conclure, rendons hommage à cette poignée de mordus qui ont fait un travail incroyable pour faire revivre le passé et présenter ainsi ces quatre magnifiques avions qui ont marqué l’histoire de l’aviation. Bravo !

Left pic: Martin Tips and family, right pic Yves Vanzelen (Marc Arys)
"Bobby" Laumans former Belgian in the RAF, Sabena and VTB
with Mr Dave Cable last owner of the DH.89 (Yves Duwelz)
(Marc Arys)
On the right side, Jacques "Red" Dewaelheyns (Danny Carels) Mr and Mrs André Hauet (Serge Van Heertum)
(Serge Van Heertum) (Marc Arys)
Yves Duwelz, Stefaan Vercauteren, Laurent Cornu, smiling Eric Dessouroux and Vincent Jacobs Pics 1 & 2 (Laurent Cuvelier) - pic 3 (Marc Arys)
The guest at the convivial speech
 (Marc Arys)
Some volunteers of the first hours...Stefaan Vercauteren and Benoit Goffart
 (Serge Van Heertum)
(Laurent Cuvelier) Eric Dessouroux presenting the Mosquito works (Serge Van Heertum)
De Havilland DH.89 Dragon Rapide   G-AKNV  c/n 6458, Serial R5922
(Danny Carels) (Danny Carels)
(Serge Van Heertum) Click on the logo to watch the all restoration process
The pilot office (Laurent Cuvelier) (Laurent Cuvelier)
Like it was during commercial flights (Serge Van Heertum) (Marc Arys)
(Laurent Cuvelier) (Laurent Cuvelier)
De Havilland DH.98 Mosquito NF.30   MB24 ND-N serial  RAF RK952
Click on picture for history and restoration overview (Danny Carels) (Laurent Cuvelier)
Full wood construction with a view in the fuselage (Laurent Cuvelier)
Entry door and dashboard   Pics 1 & 3 (Serge Van Heertum) - pic 2 (Laurent Cuvelier)
The radar scope (Laurent Cuvelier) Throttles and trim (Laurent Cuvelier)

Right side of the cockpit (Laurent Cuvelier)

The pedals (Laurent Cuvelier)
Some finishing works needed on the engines (Laurent Cuvelier) Eric seatted in his "baby" (Yves Duwelz)
Fieseler Fi156 "Storch"  KR + QX (Werke number 5503) 1941
Click on picture to watch the restoration... (Danny Carels) (Danny Carels)
Tipsy Belfair G-AFRV c/n 10 & Tipsy Trainer G-AFJR c/n 2
Click on picture for history and restoration overview (Yves Duwelz)
(Serge Van Heertum) Looking into the jewel (Yves Duwelz)

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