Text: Serge Van Heertum - Pictures: Serge Van Heertum & Bruno Ghils  © sbap 2013

After the "Reds ", it was the turn of our F-16 solo display, alias "Grat", to make his last display of the 2013 season. It was November 6th that was chosen for performing the display in the presence of the full team, family, friends and other fans of the display team. Unfortunately in this time of year, the weather in Belgium is more random and after a more than enjoyable late October, early November was marked by the arrival of a warm, moist front that would cause a lot of precipitation.
Nevertheless, "Grat" had decided to make his last stand and took advantage of a calmer moment around 16:00 hours. Turn around, start, technical checks and taxi ... during the time to line up at the holding point of runway 22R, another fairly consistent rain already reappeared above the base. Takeoff in real mess forced "Grat" to limit his display to a touch and go and return to base with ILS approach. Back to parking, a few moisture swirls sucked into the engine and full shut down... the
2013 season was now truly over.
Then it was time for a toast to friendship, a little speech from "Grat", who, as usual, was very grateful to his team and all those who helped and supported.
It was also an opportunity to ask "Grat" to summarize his season for our readers.
The season was intense and busy, having traveled to the four corners of Europe, but also to some eastern countries. The most visited country was the United States, with some special memories such as the show of the island of Jersey, where the axis of demonstration is ending in a bay, requiring alterations to the demo program, some figures were not possible in this geographical context. The passage through some Eastern countries was an opportunity for "Grat" to visit the cockpit of a Sukhoi 27, and to be impressed with the height of this machine compared to his FA84.
Also worth remembering was the immeasurable joy of being able to wave our national flag colors at Fairford and Florennes, for the occasion of the coronation of King Philip and the national Day.
"Grat" also highlighted the contrast between the different air events, from the meeting in Zeltweg with 400,000 visitors, to a meeting at Bardufoss in the far north of Norway with approximately 10,000 spectators... The most impressive and striking moment of the season also was at Bardufoss, dixit our national solo display. Indeed, his demonstration was planned ... at 11:30 P.M. ... and the demo was done as during daylight, under the famous midnight sun.
Finally, let's leave the conclusion to "Grat": The 2013 season ends as it began... with our feet in the water (sic) (see the SBAP article about the presentation of the demo teams in May).
Some last souvenir pictures with a superb FA84 model was about to conclude that rainy day outside, and a sunny day in our hearts. Good show, "Grat", good show, solo display team, it was a pleasure to cover your travels, and "GO" for 2014!
The SBAP team wishes to thank the authorities of Florennes airbase for the reception, as well as "Grat" and his team for the invitation to this last display of 2013.

F-16 missions in the afternoon in really bad weather conditions (Bruno Ghils) Grey and grey...(Serge Van Heertum)

Après les “Reds”, ce fut au tour de notre solo display F-16, alias “Grat”, d’effectuer son dernier display de la saison 2013. C’est le 06 novembre qui fut choisi pour effectuer ce display en présence du team au complet, des familles, amis et autres supporters du display team. Malheureusement en cette période, la météo en Belgique est des plus aléatoires et après une fin octobre plus que convenable, le début novembre était marqué par l’arrivée d’un front chaud et humide qui allait offrir un niveau de précipitations très élevé. Malgré tout, « Grat » était décidé à faire son baroud d’honneur et profita d’une accalmie vers 16:00 heures. Turn around, mise en route, technical checks et taxi…Le temps d’aller s’aligner au holding point de la piste 22R, une autre averse assez conséquente était déjà au-dessus de la base. Le décollage dans une véritable purée contraignit « Grat » à limiter sa prestation du jour à un touch and go et un return to base le tout en approche ILS. Retour au parking, encore quelques tourbillons d’humidité aspirée par le moteur et shut down complet… la saison 2013 était maintenant bel et bien terminée.

Ce fut ensuite le verre de l’amitié, un petit speech de « Grat » toujours reconnaissant envers son équipe, ainsi que tous ceux qui l’ont aidé et supporté.

Ce fut également l’occasion de demander à « Grat » de résumer sa saison pour nos lecteurs.

La saison fut intense et bien remplie, ayant voyagé dans les quatres coins de l’Europe, mais aussi dans les pays de l’Est. Le pays le plus visité fut le Royaume-Uni avec quelques souvenirs particuliers comme le show de l’ile de Jersey où l’axe de démonstration est courbé dans une baie, demandant l’adaptation du programme de démo, certaine figures n’étant pas possibles dans ce contexte. Le passage par les pays de l’Est fut pour « Grat » l’occasion de visiter le cockpit d’un Sukhoi 27 et d’être impressionné par la hauteur de cette machine en comparaison de son FA84.

A retenir également l’incommensurable joie d’avoir pu agiter un drapeau aux couleurs nationaesl à Fairford et à Florennes à l’occasion de l’intronisation du Roi Philippe et de la fête national.

« Grat » souligna également le contraste entre les différentes manifestations aériennes passant du meeting de Zeltweg avec 400.000 visiteurs, au meeting de Bardufoss dans l’extrême nord de la Norvège avec quelque 10.000 spectateurs… Le plus impressionnant et marquant dixit notre solo display national s’est également passé à Bardufoss. En effet, sa démonstration était planifiée à… 23 heures 30… et la démo s’est effectué comme en plein jour sous le fameux soleil de minuit.

Enfin, laissons la conclusion à « Grat » : La saison 2013 se termine comme elle a commencée, les pieds dans l’eau (sic) (voir l’article SBAP de la présentation des démo-team au mois de mai)

Encore quelque photos souvenirs avec un superbe modèle du FA84 allaient conclure cette journée pluvieuse dehors et ensoleillée dans les cœurs. Good show « Grat », good show solo display team, ce fut un plaisir de couvrir vos déplacements et « GO » pour 2014.

Le team SBAP tient à remercier les autorités de la base de Florennes pour l’accueil, ainsi que « Grat » et son team pour l’invitation à ce dernier display 2013.

The FA84 (Serge Van Heertum) The FA89 as spare (Bruno Ghils)
Form signature, turn around and preparing for the start up (Serge Van Heertum)
(Serge Van Heertum) (Serge Van Heertum)
(Serge Van Heertum)
Wet, wet, wet!  (Serge Van Heertum)
Start up and technical checks (Bruno Ghils) Airbrakes... (Bruno Ghils)
Some of the technical crew (Bruno Ghils 1) & (Serge Van Heertum 2 & 3)
(Bruno Ghils) (Serge Van Heertum)
On taxi (Serge Van Heertum) During the taxi the rain stop... but not for a long time (Serge Van Heertum)
Take off (Serge Van Heertum) (Serge Van Heertum)
(Serge Van Heertum) Touch and go (Serge Van Heertum)
(Serge Van Heertum) (Serge Van Heertum)
(Serge Van Heertum) (Serge Van Heertum)
Full stop...too bad weather (Serge Van Heertum) (Bruno Ghils)
(Serge Van Heertum) (Bruno Ghils)
(Bruno Ghils) (Serge Van Heertum)
(Serge Van Heertum)
Moisture swirls (Bruno Ghils) (Serge Van Heertum)
(Serge Van Heertum)
(Serge Van Heertum) Not a long display, but still happy! (Serge Van Heertum)

The 1/32 scale model made by Frédérick Jacobs (Bruno Ghils) - Frédérick posing with "Grat" (Bruno Ghils)
 Our collaborator Bruno, the FA84 designer and always proud of his "baby"  (Serge Van Heertum)
Thanks "Grat" for the splendid season, Go for 2014
(Bruno Ghils)

Reports Menu - Homepage