Text: Serge Van Heertum - Pictures: Gérald Daguin  © sbap 2013

On Monday, August 26, 2013, an official delegation of the Belgian Defence was invited at the Eurcopter plant of Donauwörth, Gemany. The first Belgian navy NH90 just out of production flew to Eurocopter France at Marignane to start the practical training of technicians and pilots.

This is major step for the Belgian defence, said General-Major Rudy Debaene, head of the Division ‘Procurement’ of the departement of Material Resources. This NFH type (Nato Frigate Helicopter) is the navalised version of the NH90 concept and will soon replace the good old Seaking in the Search and Rescue role. It will also serve
 as support to the Navy Component for various missions.

The program had encountered some delays but M Wolfgang Schoder, CEO of Eurocopter Germany was assured that these delays would be catched up and it was
 in front of the second Belgian NFH (RN02) that M Schoder made this reassuring declaration to the Belgian Defence staff.

The RN02 is due to be delivered at the Koksijde airbase by this year end and the training of the future crews taken over by the newly graduated Belgian instructors. The concept of this airframe involves mutliple European actors, including the training, where the Belgian pilots go through flight simulators both in Germany and Italy. Joint management of spare part stocks is alo at European level and for
Belgium this management is done with our neighbour the Netherlands. Although a
little discrete, this day was a new milestone in the already rich history of
the Air Force.

General Major Debaene concluded with the words : let the beast fly !

 

Situation of the NH-90 – September 10, 2013 : 

RN01 : transfer to Marignane for training of the technicians and pilots. Due to be delivered to Belgium in March 2014

RN02 : due to be delivered November 2013, beginning 2014 at last

RN05 : arriving in Belgium September-October 2013

RN06 : under construction

 

Belgium acquired in June 2007 for an amount of approximately € 300 million, eight NH90 helicopters. Four tactical transport version (TTH) and four NFH version for both succeed the Seaking and provide new capabilities to the two Belgian Navy frigates.

Conducted in cooperation with several European countries, the program took months of delay, mainly for the more complex of the two versions the NFH, forcing the Belgian Air Force to extend the life of its Seaking already forty years old.

Positive effect of delays, the eight units are directly delivered to the final standard "fully operational" ("Full Operational Capability" FOC).

About the penalties for delays, the amount to some ten million euros as to be supported by NH Industries, as per Defence Minister Pieter De Crem.

Lundi 26 août 2013, une délégation officielle de la Défense a été reçue chez Eurocopter Allemagne, à Donauwörth. Le premier NH90 belge en version navale à peine sorti de production a pris son envol vers Marignanne, direction Eurocopter France, pour y débuter la formation pratique des techniciens et pilotes. C'est une étape importante pour la Défense belge, a déclaré le Général-Major Rudy Debaene, directeur de la Division Procurement du département Material Resources. Cette version NFH (NATO Frigate Helicopter) est la variante navalisée du concept NH90. Il remplacera sous peu les bons vieux  Seaking dans le cadre des opérations de Search and Rescue, mais appuiera également la  Composante Marine dans certaines de ces missions. Le programme a pris quelques retards, mais Monsieur  Wolfgang Schoder, CEO d'Eurocopter Allemagne, se veut rassurant pour rattraper ce retard et c’est devant le deuxième de NFH belge (RN02) toujours en cours d'assemblage que fut faite cette déclaration rassurante pour l’Etat-major. Le RN02 devrait être livré à la base de Coxyde d’ici la fin de l'année, ainsi, la formation des équipages sera alors prise en charge par les Belges fraîchement instruits. La conception de cet appareil fait intervenir de nombreux acteurs européens, la formation également, car les pilotes belges passent notamment par des simulateurs de vol en Allemagne et en Italie. La gestion commune des stocks de pièces de rechange est également de mise au niveau euroéeen, en effet cette gestion est mise en commun avec nos voisins Néerlandais. Quoique discrète, cette journée marque une nouvelle page dans l’histoire déjà riche de la Force Aérienne. Laissons la conclusion au Général -Major Debaene:  let the beast fly!

Situation NH-90 au 10 septembre 2013:

RN01 : Transfé à Marignanne pour les besoins de formation des équipes techniques et des pilotes. Livraison en Belgique prévue pour Mars 2014

RN02 : Livraison au plus tôt novembre 2013, début 2014 au plus tard

RN05 : Arrivée en Belgique septembre-octobre 2013

RN06 : En phase de construction.

 

La Belgique a acquis en juin 2007, pour un montant de près de 300 millions d'euros, huit hélicoptères de type NH90 - quatre en version de transport tactique (TTH) et quatre en version NFH pour à la fois succéder aux Sea King et pour donner de nouvelles capacités aux deux frégates de la Marine.

Mais le programme mené en coopération par plusieurs pays européens, a pris des mois de retard, principalement pour la version NFH, la plus complexe des deux, contraignant l'armée à prolonger la vie de ses Sea King quasi-quadragénaires.
Effet positif des retards, les huit appareils sont livrés directement au dernier standard "pleinement opérationnel" ("Full Operational Capability", FOC).

Quant aux pénalités pour les retards, elles s'élèvent à quelque dix millions d'euros à charge de NHI, selon le ministre de la Défense, Pieter De Crem.

The RN02 in Donauwörthfacilities (Gérald Daguin) (Gérald Daguin)
Take off of RN01... (Gérald Daguin) ...heading Marignanne (Gérald Daguin)

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